A legnagyobb nehézséget a vállalkozásoknak a munkaerőhiány okozza. Mint tudjuk a képesebb személyek, mind elmentek külföldre, aki meg maradt azokkal meg nem lehet mit kezdeni.

Hogyan tedd a munkatársakat motiválttá?

Vannak beosztottaid, akik jól dolgoznak, meg is jutalmazod őket, de azt veszed észre, hogy utána mindig alábbhagy a teljesítmény. Mintha biztosabbak lennének a dolgukban és már nem akarnának annyira hajtani, mint korábban.

Vizsgáljuk meg nagyító alatt, hogy valójában mi történik:

Te ezt gondolod: Nagyon jó volt ez a félév, de észrevettem, hogy többen nem teljesítettek, sőt napközben a Facebook-on lógtak, ezért ezt mondod:

  • Nem vagyok veletek megelégedve, nem dolgoztok elég keményen. A következő hónapra duplázni kell az árbevételt.

“A” munkatárs (jó dolgozó) így gondolja: A belemet is kidolgoztam, mégsem volt elég jó neki. Most meg duplázni akar? Nem normális. A jövő hónapban beteget jelentek. Oldja meg, ahogy tudja. És ezt mondja:

– Komolyan duplázni akarod az árbevételt? Nem fogjuk bírni!  – és vitatkozik veled.

“B” munkatárs (rossz dolgozó) így gondolja: Eddig nagyon ügyesen imitáltam  a munkát. Ezt továbbra is fenn kell tartanom.

Ezért a következőket mondja:

  • Igazad van főnök. Bele fogunk húzni. Jobban kell teljesítenünk!

Erre Te mit gondolsz: Ez az “A” munkatárs milyen okoskodó! Folyton visszabeszél. Kevesebb jutalmat fog kapni. “B” munkatárs viszont kimondottan jó munkaerő.

Ezért megjutalmazod azt, amelyik kevésbé hatékony és bünteted azt, amelyik valóban odateszi magát.

Mi fog történni?

“A” munkatársnak vagy elmegy a kedve a munkától és sokkal kevésbé lesz eredményes, vagy egyszerűen feláll a cégtől, mert nem értékelik a munkáját.

“B” munkatárs továbbra sem fogja törni magát, hiszen megjutalmaztad a szinte semmiért.

Eredmény: A cég statisztikái lejjebb esnek. Te pedig dühöngsz, hogy ezeknek semmi sem jó.

Mitől fog működni mégis a jutalmazás?

Tudj meg többet a beosztottak munkájáról és eredményeiről. Nem mindig az a jó munkaerő, amelyik kedves és mosolyog, és nem mindig az a rossz, amelyik vitatkozik veled.

Mindig az eredményt vizsgáld! Ígérni bárki tud. Az számít, hogy mit tett le az asztalra. Viszont ahhoz, hogy a megfelelő személyeket jutalmazd, elég, ha megvizsgálod a tényleges munkájukat és elért eredményeiket. Ehhez nem árt, ha mérőszámokat vezetsz az egyes posztokra.

Íme néhány példa az eredmények mérésére:

Értékesítőnek:

Megkeresett jelöltek száma (telefon, E-mail)

Megbeszélt találkozó időpontok száma

Megvalósult tárgyalások száma

Megkötött szerződések száma

Stb.

Pénzügyesnek:

Telefonon vagy e-mailen megkeresett tartozó ügyfelek száma

Kintlévőség összege hetente

Beérkezett pénzek összege hetente

Stb.

Termelő/szolgáltató munkatársnak:

Előkészített darabok, előkészített projektek száma

Elkészült darabok, leszolgáltatott szolgáltatások, elkészült projektek száma

A vevő kezébe átadott darabok, vagy átvett projektek száma

Stb.

Segítség a mérőszámok meghatározására:

Ahhoz, hogy mérőszámokat tudj meghatározni egy munkakörre, tudnod kell, hogy pontosan mi az, az eredmény, amit elvársz attól a munkakörtől.

Íme néhány példa:

Bolti eladó elvárt eredménye: Elégedett illetve visszatérő vásárlók.

Pénzbehajtó felelős eredménye: Határidőre begyűjtött pénzek.

Csomag feladó felelős eredménye: A megrendelések szerint összeállított, becsomagolt áru átadva a szállítónak.

Ügyvezetői asszisztens eredménye: Stresszmentesített, boldog ügyvezető.

Minél jobban határozod meg az elvárt eredményt,a nál könnyebb mérőszámokat találnod hozzá. Ráadásul a legtöbb munkakör esetében az elvárt eredmény eléréshez több kisebb eredményt kell megvalósítani, amikre további mérőszámokat találhatsz ki. És ahová nem tudsz konkrét kézzel fogható, mérhető dolgokat megnevezni, azoknál a kollégáknál bevezethetsz egy ellenőrző listát, amin végig menve pontokat tudsz adni neki. A napi, vagy heti pontok összehasonlítva kiadják, hogy a munkatárs egyre jobban teljesít vagy egyre rosszabbul.

Legyenek neked a leghatékonyabbak a kollégáid!

Ha méred az eredményeiket, akkor látod, hogy mennyit dolgoznak és segíteni tudsz nekik, ha valamelyik rész nem annyira sikeres.

Mindig a tényleges eredményt vizsgáld meg, amikor egy beosztottat jutalmazol, illetve javítasz a munkáján. Soha ne hagyatkozz a szóbeszédre, pletykákra. A tényekre figyelj!

Észre fogod venni, hogy a lelkes munkatársaknak nem fog elmenni a kedve a munkától pár hónap után, mert felismered az értékeit. Amelyik pedig nem annyira jól dolgozik, azt a személyt korrigáld. Ha nem javul, akkor vállj meg tőle és keress egy megfelelőbbet!

Őszinte törődéssel,

Loksa Ágnes