Egy gazdasági vállalkozás bizonyos helyzeteken megy keresztül. Ha egy vezető jól felismeri ezeket az állapotokat és a megfelelő lépéseket illetve döntéseket hozza meg, akkor a cég virágozni és prosperálni fog. Ugyanis ezek a jól felismerhető helyzetek a természeti törvényeknek engedelmeskednek és adott lépésre adott válaszként reagálnak. Ezért létfontosságú, hogy egy vezető ismerje ezeket a lépéseket, hogy jó irányba tudja kormányozni a vállalkozását. Viszont, ha nem tudja, hogy mikor mit tilos illetve mikor mit kötelező megtennie, akkor a cég bukdácsolni fog és nehézségei lesznek.

Mai levelemben bemutatom, hogy milyen vezetői hibákat ne kövess el, mert különben a cég gazdasági helyzete bánja meg.

  1. Amikor megnyit egy vállalkozás a legfontosabb, hogy minél szélesebb körben legyen közhírré téve. Sok üzletnél látom, hogy megnyitnak, jó a portékájuk, de hamarosan zárnak be és nyít a következő. A mai borzalmasan terjedelmes reklám zajban nem elég néhány embernek elhinteni, hogy pékséget nyitottál, vagy bármilyen más vállalkozásba fogtál. Meg kell tudnod, hogy a potenciális vevőidhez milyen csatornákon keresztül juthatsz el. Szórólap, online marketing, közösségi médiák, óriás plakátok stb. Ha úgy nyitsz üzletet, hogy nem teszel félre a nyitási marketingre, akkor jelentős küszködös lesz a cég élete.
  2. Abban az esetben, mikor egy cég jól működik, a költségeket pontosan fizetik, a munkatársak elégedettek, a vezetőség elégedett és tartalék képzés is van, ilyen esetekben nem rontsd el a munkatársak motivációját felesleges büntetéssel, fegyelmezéssel. Például egy munkatárs reggel 10 percet késik. Erre a vezető az ajtóban várja és mindenki előtt leordítja a fejét. Ez több szempontból is hibás akció. Most csak azt nézzük, hogy mikor az eredmények felfelé mutatnak és jól működik a vállalkozás, akkor nem szükséges a szigorú fegyelem és büntetés, hiszen a munkatársak jól teljesítenek. Ilyenkor ez nem számít! Majd lesz olyan is, amikor szigorú dorgálásra van szükség. Ezeket ne keverjük össze, mert gond lesz belőle. 
  3. Van olyan, hogy egy cég válságba kerül. Még pont nullán van, de már félretenni nem tud. Ez az állapot, ahogy a neve is mondja még nem súlyos, de válságos. Azaz valamit tenni kell vele, különben rosszabbra fordul. A legrosszabb, amit ilyenkor egy vezető tenni szokott az, az, hogy takarékoskodik. Ezzel még inkább elindul a lejtőn lefelé. Ilyenkor az első lépés az az, hogy “Promózni” kell. Azaz a cég jó hírét kell kelteni nagy erőkkel ez viszont költséggel jár. Ezért ilyen esetekben az elsődleges, hogy költünk a marketingre, PR-ra és szolgáltatásra, hogy meginduljon az árbevétel. Ha már a szükséges költségek megvoltak, utána már takarékoskodhatunk, de soha nem előtte! Amikor válságos helyzetbe kerül egy cég, ilyenkor a munkatársakat is egy kicsit “gatyába kell rázni”. Nagyobb szigort és szabályokat érdemes bevezetni. Be kell indítani a termelést, ezért minden perc és tevékenység számít. Nem lehet Facebookozni, hosszasan kávézni, vagy késni a munkából.
  4. Amennyiben egy válságot nem jól kezel a vezető, abban az esetben még rosszabb fordul a helyzet és veszélybe kerül a vállalkozás. A veszélyes helyzet váratlanul is kialakulhat: drasztikusan lecsökken az árbevétel, egyszerre mondanak fel a munkatársak, leég a raktár, a szomszéd bezáratja a céget és még sorolhatnám. Ezek többsége olyan esemény, ami emberi mulasztásból vagy hibából ered. Ez lehet vezetői hiba is, aki nem ismerte fel a válságot, és nem tett ellene semmit. Lehet munkatársi hiba is, aki hanyag módon balesetet okozott. Amikor ilyen helyzetbe kerül a cég a legfontosabb az, hogy megoldjuk a veszélyes helyzetet. Ezt szinte mindenki csinálja. Viszont van itt egy olyan pont, ami általában elmarad és ez további gondokat okoz. Amikor már visszaállt a rend, ne felejtsük el kivizsgálni, hogy mi okozta ezt az állapotot és határozzunk meg egy olyan irányelvet, ami a jövőben kimutatja, vagy megakadályozza egy ugyanilyen esemény bekövetkeztét. Az irányelvet érdemes leírni és minden munkatárssal betartatni.
  5. Lehet olyan is egy vállalkozásban, hogy hirtelen lesz rá kereslet és rendkívüli módon megnő a munka és így az árbevétel is. Ilyenkor szoktak a vezetők nagy hiteleket felvenni és grandiózus székház építésébe kezdeni vagy lecserélni a vezetőség összes autóját zsír új Audira vagy BNW-re. Ne kövesd el ezt a hibát! Amikor sok pénz van, ilyenkor az első lépés az, hogy takarékoskodunk és kifizetünk minden olyan korábbi tartozást, vagy hitelt, amit megtehetünk. Először stabilizálni kell ezt a hirtelen növekedést, addig nem szabad feleslegesen költekezni.

A fenti helyzetekre vonatkozó pontos lépéseket a november 13-ai előadásomban fogom tovább részletezni.

Megdöbbentő módon erre az “életmentő” előadásra a belépőjegy a nemrég megjelent “Csopaki-Történetek” című könyvem. A könyv megvásárlásával lefoglalod a helyed az előadásomra.

Itt találsz róla bővebb >>

Őszinte törődéssel,

Loksa Ágnes