Előző hírlevelemben végig vettük a jutalmazás (Hogyan jutalmazzunk vezetőként?) és az ösztönzés (Hogyan javítsunk a munkatársak hatékonyságán?) folyamatát.

Mi van akkor, hogy, ha egy munkatárs valami komolyabb kárt okoz a cégnek szándékosan vagy a nemtörődömségével illetve a figyelmetlenségével?

Milyen rossz cselekedetek lehetnek:

  • lopás
  • szándékos, vagy figyelmetlen megrongálása a cég vagy ügyfél tulajdonának.
  • személyi sérülés okozása magán vagy másokon.
  • mulasztás vagy hiba miatti többlet költség okozása a cégnek.
  • olyan hazugságok vagy tettek, amik veszélybe sodorják a céget. (Például azt terjeszteni az ügyfeleknek, hogy a cég felszámolás alatt áll, vagy meghamisítani hivatalos iratokat.)
  • nem végezni el a kapott feladatokat.
  • helytelen magaviselet.

és még sorolhatnám.

A legtöbb magyar vállalkozás ki nem mondott szabályrendszer szerint működik. Amíg pár fős a cég, még úgy ahogy rögzült, hogy mik a szokások. Ellesték egymástól vagy egyértelmű volt a számukra. Viszont, amint növekszik egy cég és egyre több az új munkatárs, nekik már egyáltalán nem egyértelmű és amíg nincs kimondta nem fogják tudni.

Ha nincsenek szabályok egy cégben, hogy mit lehet és mit nem, mik a hibák és azok után milyen következmény jár, akkor bizonytalanság van egy cégben.

Például: Egy munkatárs elkövet egy mulasztást, nem jár érte semmi. Majd egy másik újra elköveti ugyanazt, érte se jár semmi. Majd egy harmadik elköveti teljesen ugyanazt, mint az előző kettő. A cégvezető besokall és mindenki előtt lehordja ezt a személyt, aki rettenetesen rosszul érzi magát tőle, főleg, hogy nem érti, hogy mi rosszat tett.

Ha le lett volna írva, hogy ez a mulasztás kárt okoz a cégnek és ezért legalább egy ejnye-bejnye jár, akkor a lehetséges változatok a következők lettek volna:

  1. Már az első munkatárs sem követi el a mulasztást, mert fél a következménytől.
  2. A második nem követi el, mert okulásul látja az első esetét.
  3. A harmadik már biztosan nem fog belefutni a mulasztásba, mert előtte van két rossz példa.

Eredmény: Kevesebb hiba és mulasztás.

És nem csak ez az eredmény, hanem még az is, hogy a munkatársak biztonságban vannak. Következetes bánásmódban részesülnek. Az életük kiszámíthatóbb lesz. Nem kell aggódniuk, hogy “a főnök ma vajon milyen lábbal kelt fel”. Elnéző lesz velünk vagy leordítja a fejünket?

Egyik megoldás sem jó, mert a vezető elveszti a tekintélyét. Teljesen megértem, hogy a vezető türelme is elfogy egyszer, ezért a korábban elnézett hibákat, mulasztásokat keményen megtorolja, amikor “betelt a pohár”. Nem érdemes ezt megvárni. Sokkal célravezetőbb, ha közhírré teszük a hibákat, mulasztásokat és a hozzájuk tartozó következményeket.

Így mindenki tudni fogja, hogy, ha elkövet valamit, mi jár érte. Ez a fajta következetesség kordában tartja az ártani akarókat meg a figyelmetleneket. Kevesebb lesz a hiba a cégben. Ráadásul tisztelni fognak keménységedért, főleg, mivel ez a fajta vezetői hozzáállás nagyobb eredményeket szül, ami több profitot képez és több pénzt jelent a munkatársaknak is.

Valójában az emberek nem szeretik a lagymatag vezetőket, mert nem érnek el célokat, eredményeket. Így a vállalkozás csak vegetál és állandó pénzügyi gondokkal küzd. Sokkal szívesebben csatlakoznak egy olyan személyhez — még, ha erről mást is mondanak — aki, képes eredményeket elérni az embereivel. Ebből lesz pénz, jutalom.

A nagy számok törvénye alapján előfordul, hogy egy vállalkozásban vannak olyan személyek, akik kerülik a munkát, sőt a többieket is erre buzdítják. Őket csak szigorral lehet beállítani a sorba, vagy, ha még így sem megy, akkor meg kell vállni tőlük.

A szabályrendszer megvédi azokat, akik akarnak dolgozni, mert ők jól végzik a dolgukat és pontosan tudják, hogy ezért nem jár fegyelmezés. Ráadásul távol tartja tőlük azokat, akik rosszra bujtatnák őket.

Legyenek szabályaid és légy következetes!

Őszinte törődéssel,

Loksa Ágnes